Jeśli wpis ARCHETYPY CZ.1 mógł wydawać się nieco abstrakcyjny i trudny, to dzisiaj będzie łatwo i przyjemnie :)
Za chwile przeczytacie opisy kolejnych archetypów i zobaczycie, że:
- "archetypy" są intuicyjnie absolutnie zrozumiałe
- macie je w swoim umyśle
- wystarczy rzucić hasło (symbol, obraz, idee), by uruchomić wszystkie skojarzenia i emocje związane z archetypem.
Może nie wiemy dokładnie skąd to się bierze i jak działa, ale wiemy, że działa.
Archetypy odwołują się do symboli, którymi ludzie posługują się od wieków, jest to najprostszy i jednocześnie uniwersalny sposób przekazywania zawiłych pojęć bądź skomplikowanych treści.
Za chwile przeczytacie opisy kolejnych archetypów i zobaczycie, że:
- "archetypy" są intuicyjnie absolutnie zrozumiałe
- macie je w swoim umyśle
- wystarczy rzucić hasło (symbol, obraz, idee), by uruchomić wszystkie skojarzenia i emocje związane z archetypem.
Może nie wiemy dokładnie skąd to się bierze i jak działa, ale wiemy, że działa.
Archetypy odwołują się do symboli, którymi ludzie posługują się od wieków, jest to najprostszy i jednocześnie uniwersalny sposób przekazywania zawiłych pojęć bądź skomplikowanych treści.
Dlatego koncepcja archetypów przyjęła się w branży reklamowej i jest chętnie używana do budowania i komunikowania tożsamości marek.
Poniższa lista dziesięciu archetypów to, bazująca na Jungu, klasyfikacja stosowana przez agencję badań marketingowych Millward Brown.
Władca
· Władca to lider, sprawuje władzę, kieruje innymi; cieszy się szacunkiem i poważaniem ogółu. Reprezentuje takie wartości jak siła, przywództwo, charyzma, autorytet i porządek.
· Ciemną stroną Władcy (archetyp sam w sobie jest neutralny, ma swoje pozytywne i negatywne wcielenia) jest Uzurpator, Tyran – nadużywający władzy despota.
· Symbolami Władcy są Bóg, Zeus, Jupiter, Theoden ( z filmu „Władca Pierścieni”), lew, złota korona, berło, kolor złoty.
· Przykładowe marki: Air France, Microsoft, CocaCola
http://www.wieden1683.pl/site_media/photos/chrystus_krol.600px.jpg
Mędrzec
· Mędrzec reprezentuje mądrość, wiedzę, inteligencję, technologię. To myśliciel, kieruje się doświadczeniem i logiką; korzysta z wiedzy, ale i szuka rozwiązań. Jest ekspertem.
· Mędrzec reprezentuje mądrość, wiedzę, inteligencję, technologię. To myśliciel, kieruje się doświadczeniem i logiką; korzysta z wiedzy, ale i szuka rozwiązań. Jest ekspertem.
· Ciemną stroną Mędrca są Szarlatan i Czarownica, którzy wykorzystują swoją wiedzę i umiejętności, by oszukiwać i krzywdzić innych.
· Symbole Mędrca to Merlin, Król Salomon, Gandalf, Einstein, naukowiec, czarnoksiężnik, mag, ekspert, księga, teleskop, mikroskop, sowa.
· Przykładowe marki: Volvo, Visa
Gandalf z Władcy Pierścieni
http://www.wallconvert.com/wallpapers/movies/gandalf-the-grey-the-lord-of-the-rings-5875.html
Bohater
· Bohater jest otwarty na wyzwania, podąża nowymi drogami. Jest wierny swoim zasadom. Ne boi się przeciwności, lecz pokonuje je. Podejmuje rywalizację z innymi. Reprezentuje pewność siebie, odwagę, żądzę przygody, honor.
· Ciemna strona Bohatera to Łajdak, który wykorzystuje brawurę do złych celów oraz Tchórz – słaby, pełen lęku.
· Symbolami Bohatera są Odyseusz, Tezeusz z mitologii greckiej, Rambo, Spiderman, Superman, miecz, łuk, wieniec laurowy.
· Przykładowe marki: Nike, Jeep
· Przykładowe marki: Nike, Jeep
http://www.fanpop.com/clubs/mandaz-dollz-%25E2%2599%25A5/images/27597427/title/luke-skywalker-photo
Buntownik
· Buntownik reprezentuje indywidualizm, wolność, niezależność, sprzeciw wobec zastanych wartości, łamanie reguł, oryginalność. Sam decyduje o sobie, ma poczucie odrębności i niezależności. Działa wbrew przyjętym normom i zasadom, w opozycji do ustalonego porządku, aby budować swój własny.
· Ciemną stroną Buntownika jest Anarchista, którego bunt jest destrukcyjny i nie służy budowaniu czegoś nowego.
· Symbole Buntownika to Robin Hood, James Dean, Zorro , dziki koń.
· Przykładowe marki: Red Bull, Ryanair, Play
Zorro
http://zorro-01.blogspot.com/2013/11/6-mask-of-zorro-wallpaper.html
Uwodzicielka
· Uwodzicielka reprezentuje zmysłowość, pożądanie, pasję, pokusę, namiętność, ale także spryt, subtelność, elegancję, tajemnicę, przyjemność, spełnienie.
· Ciemną stroną Uwodzicielki są Femme Fatale i Wampirzyca, które uwodzą swą ofiarę, by ją wykorzystać i zniszczyć.
· Symbolami Uwodzicielki są Afrodyta, gejsze, Syreny i ich śpiew z Odysei, Kleopatra, Marylin Monroe, czarna pantera, kobiece usta pomalowane szminką, kieliszek wina, wachlarz.
· Przykładowe marki: L’oreal, Jaguar, Sony
On, ona i jabłko - wszyscy archetypalni ;)
Żartowniś
· Żartowniś reprezentuje beztroskę, zabawę, humor, radość, dystans i ironię, śmiech, żarty i dowcipy. Traktuje życie z przymrużeniem oka, zawsze dostrzega zabawne strony życia. Jest zorientowany na rozrywkę, wesołe spędzanie czasu.
· Ciemną stroną Żartownisia jest Głupek – który budzi zażenowanie, bo nie wie, kiedy przestać się wygłupiać, a jego żarty bywają prymitywne.
· Symbolami Żartownisia są Charlie Chaplin, Joker, czerwony nos, czapka błazna
· Przykładowe marki: Fanta, Bacardi, McDonalds
Wizjoner
· Wizjoner reprezentuje wyobraźnię, bycie twórczym, nowatorstwo, kreatywność, fantazję, umiejętność tworzenia własnego świata. To również odwaga aby mieć marzenia i realizowanie ich.
· Ciemną stroną Wizjonera jest Fantasta, który ucieka w świat wyobraźni tracąc kontakt z rzeczywistością.
· Symbole Wizjonera to Mały Książę, Alicja w Krainie Czarów, Leonardo da Vinci, Steve Jobs, chmury, niebo, pierwsi astronauci.
· Przykładowe marki: e-Bay, Apple, Corel, Diner’s Club
· Przykładowe marki: e-Bay, Apple, Corel, Diner’s Club
Steve Jobs jako współczesny wizjoner
https://www.entrepreneur.com/article/197538
Panna
· Panna reprezentuje piękno duszy i ciała, czystość, szlachetność, niewinność, życzliwość, otwartość, altruizm.
· Ciemną stroną Panny jest Naiwniak, łatwowierny i dający się oszukać.
· Symbolami Panny są Królewna Śnieżka, Polyanna, Amelia (z filmu Jean-Pierre Jeunet’a), łabędź, biel, niewinne dziecko, biały kwiat, woda.
· Przykładowe marki: Johnson&Johnson, Timotei
Panna Amelia (w jej roli Audrey Tatou)
http://www.pinger.pl/szukaj/po_tagu?t=amelia
Przyjaciel
· Przyjaciel reprezentuje braterstwo, wsparcie, lojalność, szczerość, uczciwość, prostolinijność. Jest uczciwy w relacjach z innymi, wierny na dobre i na złe w myśl zasady „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”.
· Ciemna strona Przyjaciela to Natręt, narzucający się ze swoją obecnością oraz Zdrajca.
· Przykładowe marki: marki własne hipermarketów (są „blisko”, „niczego nie ukrywają”), niektóre marki stacji benzynowych
Ponoć najlepszy przyjaciel człowieka
Matka
· Matka jest egzemplifikacją bezwarunkowej miłości, opieki, troski, karmienia i wychowania, życia, wzrostu, bezpieczeństwa, poświęcenia.
· Symbolami Matki są między innymi Matka Ziemia, Natura, kobieta karmiąca piersią, kangurzyca z młodym w torbie, wilczyca karmiąca Romulusa i Remusa, krowa karmiąca cielę, kolor zielony.
· Ciemną stroną Matki jest Nadzorca, u którego opieka przeradza się w zaborczość i chęć nadmiernej kontroli oraz Macocha, która dba tylko o siebie.
· Przykładowe marki: Dove, marki żywności dla dzieci
Matka Boska Karmiąca
http://www.arssacro.pl/45-thickbox_default/obraz-matka-boska-karmiaca.jpg
Jak widzicie nieustannie obcujemy z archetypami...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz